walima

05 Jul 2018 Ref-No#: 786

Assalamualaikum. I want to ask if a husband wife tried to do intercourse at nikah night but could not complete it as the wife was experiencing pain due to it. They spent their whole night in romance with each other except intercourse. Walima was held second day after the nikah. They were trying each and every day and it took exact two months for them to do the intercourse perfectly.So is the walima valid and is it required to do walim again?? Does Allah punish husband and wife for not doing intercourse on nikah night? Jazakallah. Please replyyy at the earliest…

Answer

Wa’alaykum as Salam wa rahmatullahi wa barakatuhu,

The Walimah feast is Sunnah after the spouses have Khulawa Sahiha. This means that the couple meet privately in such a way that they if they wanted to have intercourse, there would be no hindrance. There is no need for actual intercourse. So as long as they met in total privacy, even if its for a short period, the Walimah will be in accordance with the Sunnah. And even if they did not meet in privacy, the Walimah will still be done, although not in accordance with the Sunnah.

There is no need to repeat the Walimah, and there is no punishment for not having intercourse on the first night.

References

 ووليمة العرس سنة وفيها مثوبة عظيمة الفتاوى الهندية – (5/ 343)

رجل بنى بامراته ينبغي ان يتخذ وليمة، لان الوليمة سنة الفتاوى السراجية  -(ص.330)

باب استحباب الوليمة و كون وقته بعد الدخول:

وقل في فتح الباري: وحديث انس في هذا الباب صريح في انها أي الوليمة بعد الدخول (اعلاء السنن – (11 /10)

والخلوة الصحيحة أن يجتمعا في مكان ليس هناك مانع يمنعه من الوطء حساً أو شرعاً أو طبعاً إذا خلا بامرأته وأحدهما مريض لا يقدر على الجماع أو محرم بفرض أو نفل أو في صوم فرض أو صلاة فرض لا تصح الخلو وفي صوم القضاء والنذر والكفارة روايتان والأصح أنه لا يمنع الخلوة وصوم التطوع لا يمنع الخلوة في ظاهر الرواية وقيل بأنه يمنع بعد الزوال صلاة التطوع لا تمنع الخلوة والحيض والنفاس يمنع الخلوة لأنه يمنع شرعاً وطبعاً ولو كان معها نائم أو أعمى لا تصح الخلوة (فتاوى قاضيخان (1/ 195)

قال : ( والخلوة الصحيحة في النكاح الصحيح كالدخول ) لما روى محمد بن عبد الرحمن بن ثوبان قال : قال رسول الله ( صلى الله عليه وسلم ) : ‘ من كشف خمار امرأة ونظر إليها فقد وجب الصداق دخل بها أو لم يدخل ‘ (الاختيار لتعليل المختار- (3/ 116)