The best place for women to pray

21 May 2019 Ref-No#: 1742

As salamu alaykum respected mufti, what is the best place for the woman to pray when she living with her husband? Is it more beneficial to make salah (wajib Salah ie, fajr, dhur,asr, Maghreb, isha) behind him without any barrrier (wall) or is it more beneficial to make salah in her room alone, or more beneficial to make salah in her room behind his husband ? But if in the place there more than one man, exemple there are husband and a other man or other women, what is the more beneficial place for a women to pray? Can you give a detail answer about that please? Jazakallah khayr

Answer

Wa’alaykum as Salam wa rahmatullahi wa barakatuhu,

Firstly, if it is possible for your husband to go to the Masjid, then it will be compulsory for him to pray with the congregation at the Masjid. As for you, it is better then that you pray individually at home. It comes in a narration of Sahih Ibn Khuzaimah

قال ابن خزيمة أخبرنا أبو طاهر نا أبو بكر نا عيسى بن إبراهيم الغافقي ثنا ابن وهب عن داود بن قيس عن عبد الله بن سويد الأنصاري عن عمته امرأة أبي حميد الساعدي : أنها جاءت النبي صلى الله عليه و سلم فقالت : يا رسول الله صلى الله عليه و سلم إني أحب الصلاة معك فقال : قد علمت أنك تحبين الصلاة معي و صلاتك في بيتك خير من صلاتك في حجرتك و صلاتك في حجرتك خير من صلاتك في دارك و صلاتك في دارك خير من صلاتك في مسجد قومك و صلاتك في مسجد قومك خير من صلاتك في مسجدي فأمرت فبني لها مسجد في أقصى شيء من بيتها و أظلمه فكانت تصلي فيه حتى لقيت الله عز و جل (أخرجه ابن خزيمة في صحيحه – 3/ 95)

“Umm Humayd (may Allah be pleased with her), the wife of Abu Humayd al-Saa’idi, (may Allah be pleased with him) came to the Prophet (sallallahu alayhi wasallam) and said, “O Messenger of Allaah, I would love  to pray with you.” The Prophet (salallahu alayhi wa wasallam) said, “I am well aware that you like to pray with me, but your prayer in your room is better for you than your prayer in your courtyard and your prayer in your courtyard is better for you than your praying (anywhere else) in your house, and your prayer in your house is better for you than your prayer in your local Masjid, and your prayer in your local Masjid is better for you than your prayer in my Masjid.” (Hearing this), Umm Humayd commanded that a prayer-place be prepared for her in the furthest and darkest part of her house, and she used to pray there until she met Allaah (i.e., died).” (Saheeh Ibn Khuzaymah – 3/95)

However, if there is no Masjid nearby, or if your husband has a valid excuse to pray at home, then you may follow him in prayer, and that will be better. You should stand completely behind him, meaning that he will stand infront, and you should stand in the row behind. 

If other men are present, you may pray in congregation only if they will not see you, and you do not see them. So there should be a curtain or veil between you and them, and you should pray behind all the men. The Imam should also make intention for you. Otherwise, it is better then to pray alone.

References

وإن كان معه رجل وامرأة أقام الرجل عن يمينه والمرأة خلفه، لأن رسول الله عليه السلام في حديث أنس: أقام المرأة وراء الكل»، ولأن المحاذاة مفسدة للصلاة على ما نبين فتؤخذ المرأة صيانة للصلاة (المحيط البرهاني – 2/ 128)

فلو كان معه رجل وامرأة فإنه يقيم الرجل عن يمينه والمرأة خلفهما وإن كان رجلان وامرأة أقام الرجلين خلفه والمرأة خلفهما (البحر الرائق – 1/ 374)

( ويكره حضورهن الجماعة ) ولو لجمعة وعيد ووعظ ( مطلقا ) ولو عجوزا ليلا ( على المذهب ) المفتى به لفساد الزمان ، واستثنى الكمال بحثا العجائز والمتفانية ( كما تكره إمامة الرجل لهن في بيت ليس معهن رجل غيره ولا محرم منه ) كأخته ( أو زوجته أو أمته ، أما إذا كان معهن واحد ممن ذكر أو أمهن في المسجد لا ) يكره بحر ( ويقف الواحد ) ولو صبيا ، أما الواحدة فتتأخر ( محاذيا ) أي مساويا ( ليمين إمامه ) على المذهب ، ولا عبرة بالرأس بل بالقدم ، فلو صغيرا فالأصح ما لم يتقدم أكثر قدم المؤتم لا تفسد ، فلو وقف عن يساره كره ( اتفاقا وكذا ) يكره ( خلفه على الأصح ) لمخالفة السنة (رد المحتار – 4/ 261)