Recitation error during prayer ??

15 Feb 2019 Ref-No#: 1362

in surah fatiha اَلۡحَمۡدُ i didn’t pronounce haa sound from throat And in sanna instead of saying Wata Baara Kasmooka i recite it like wata baara kasbuka and in surah ikhlas instead of saying qulhuwAllah i recite it like qulhuAllah and in attahiyat i didn’t pronounce ha sound from throat and instead of pronouncing مُقِيمَ الصَّلَاةِ i pronounce it like mukimus salati and in raku and sajood tasbehat i pronounce it like rabbiAl instead of rabbiyal ( i added yal instead of al) and i didn’t pronounce the ha sound of these tasbihat from throat…. I made all these mistakes without knowing it…and i have made these mistakes in all my previous prayer since i have started….now what should i do ?? Do i have to repeat all those prayers ??? Dose mistakes done in recitation during prayer without knowing them even if they changed the meaning are forgiveable ??

Answer

Wa’alaykum as Salam wa rahmatullahi wa barakatuhu,

You mentioned that these were mistakes and you were unaware of them. Hence you do not babe to repeat any past prayers. However, moving forward, you will have to learn proper Tajweed, so that errors like these are not made again in future.

References

أما إذا قرأ مكان الذال ظاءا، أو مكان الضاد ظاءا، أو على العكس تفسد صلاته، وعليه أكثر الأئمة، وروي عن محمد بن سلمة: [أنها] لا تفسد؛ لأن العجم لا يميزون [بين هذه الأحرف] ، وكان القاضي الشهيد المحسن، يقول: الأحسن فيه إن يقول إن جرى على لسانه، ولم يكن مميزا وفي زعمه أنه أدى الكلمة على وجهها لا تفسد.

وكذا روي عن محمد بن المقاتل، وعن الشيخ الإمام إسماعيل الزاهد.

وذكر في (الذخيرة): إذا لم يكن بين الحرفين اتحاد في المخرج، ولا قرابة إلا أنه فيه بلوى عامة، نحو: أن يأتي بالذال مكان الضاد، أو يأتي بالزاي المحضة مكان الذال، والظاء مكان الضاد لا تفسد عند بعض المشايخ.

وأما في قطع الكلمة [بأن أراد يقول: { الحمد لله } ، فقال: { أل } ، فانقطع، ثم قال: حمد لله] ، فقد كان الإمام شمس الأئمة الحلواني يفتي بالفساد، وعامة المشايخ قالوا: لا تفسد لعموم البلوى. (منية المصلي (ص: 184)

 قال قاضي خان: وما قال المتأخرون أوسع، وما قاله المتقدمون أحوط؛ وإن كان الخطأ بإبدال حرف بحرف، فإن أمكن الفصل بينهما بلا كلفة كالصاد مع الطاء بأن قرأ الطالحات مكان الصالحات فاتفقوا على أنه مفسد، وإن لم يمكن إلا بمشقة كالظاء مع الضاد والصاد مع السين فأكثرهم على عدم الفساد لعموم البلوى. (رد المحتار – (1/ 631)