Qiraat in salah

05 Feb 2019 Ref-No#: 1348

Assalamu alaikum,
1.how much qiraat is sunnah for every prayer?
2.Am i sinfull for not following sunnah of prayer?

Answer

Wa’alaykum as Salam wa rahmatullahi wa barakatuhu,

The Sunnah recitation differs for the various prayers:

  • For Fajr and Dhuhr, it is Sunnah to recite any Surah from Surah al-Hujuraat (in the 26th Juz) to the end of Surah al-Inshiqaaq (30th Juz)
  • For ‘Asr and ‘Isha, it is Sunnah to recite any Surah from Surah al-Buruj to the end of Surah al-Qadr.
  • In Maghrib, it is Sunnah to recite any Surah from Surah al-Bayyinah to Surah an-Naas.

This is Sunnah and although it is preferable and best to recite those Surah, if a person does not recite these Surahs, he will not be sinful. Likewise, his prayer will still be valid, as long as he recites the bear minimum.

The minimum which a person should recite in every Rakah after Surah Fatiha is atleast 3 verses, or one long verse which is equal to three verses. If a person recites less than that, his prayer will be invalid.

References

وكتب عمر إلى أبي موسى الأشعري رضي الله عنهما: أن اقرأ في الفجر والظهر بطوال المفصّل، والعشاء بأواسط المفصّل، وفي المغرب بقصار المفصّل؛ ولأن مبنى المغرب على التعجيل (المحيط البرهاني – 1/ 433)

في معرفة طوال المفصّل وأوساطه وقصاره

فنقول طوال المفصّل من سورة الحجرات إلى سورة والسماء ذات البروج، والأوساط من سورة والسماء ذات البروج إلى سورة لم يكن، والقصار من سورة لم يكن إلى الآخر. (المحيط البرهاني – 1/ 437)

وسنتها في الحضر أن يقرأ في الفجر في الركعتين بأربعين أو خمسين آية سوى فاتحة الكتاب وفي الظهر ذكر في الجامع الصغير مثل الفجر وذكر في الأصل أو دونه وفي العصر والعشاء في الركعتين عشرين آية سوى فاتحة الكتاب وفي المغرب يقرأ في كل ركعة سورة قصيرة هكذا في المحيط واستحسنوا في الحضر طوال المفصل في الفجر والظهر وأوساطه في العصر والعشاء وقصاره في المغرب كذا في الوقاية وطوال المفصل من الحجرات إلى البروج والأوساط من سورة البروج إلى لم يكن والقصار من سورة لم يكن إلى الآخر هكذا في المحيط والوقاية ومنية المصلي (الفتاوى الهندية – 1/ 77)