Qasr salah

20 May 2019 Ref-No#: 1739

Asalaamalaikum warahmatullahi wabarakatuhu

I ‘m little confused regarding salah which we performed during our stay in
Makkah and hajj. We followed one book which had mentioned your stay in Makkah
if less than 15 days then you should perform qasar salah. Also during hajj
days if ur stay till 7th Zil haj is less than 15 days you need to do qasar in
hajj. We started from India on 4th Aug 4pm and reached our hotel on 5th
00:00.As per book we calculated our stay as 14 days (5 to 18) and we had
intention that on 18th night or 19th morning we will leave for Mina.We left
Mina 19th morning 03:00am.We offered qasar all in Makkah and during haj.
1. Is it correct?
2. How are 15 days calculated. Is it 24 hours *15 days?
3. If some musafir prays alone and recites all 4 rakats and after 2 days
remembers he is musafir and then corrects his salah to 2 rakats from that day. What is ruling on it?
4. If we are unaware that before leaving for Mina it will be 14 or 15 days (depend on moon) , can we pray Qasr even if it makes 15 days if moon is sighted late as we were unsure?

Answer

Wa’alaykum as Salam wa rahmatullahi wa rahmatullahi wa barakatuhu,

Based on the information which you provided, you will be a Musaafir.

If a person remains 15 nights in a place, he becomes a Musaafir. You do not have to work out the hours. Even if the total hours work out to be slightly more than 360 hours (15 days x 24 hours), a person will still be a Musaafir if he he only spent 15 nights in that area.

References

قلت: أرأيت إذا سافر مسيرة ثلاثة أيام فصاعدا فقدم المصر الذي خرج إليه أيتم الصلاة؟ قال: إن كان يريد أن يقيم فيه خمسة عشر يوما أتم الصلاة، وإن كان لا يدري متى يخرج قصر الصلاة. (الأصل – 1 /322)

ولا تصح نية الإقامة من العسكر في دار الحرب لانهم بين أن يهزموا فيفروا أو يهزموا فيفروا وحالهم هذه مبطلة عزيمتهم لترددها في الإقامة ولا بد في تحقيق النية من الجزم (غنية المتملي – 540)

ولو أن خراسانيا أوطن الكوفة والحيرة عشرين يوما صلى ركعتين؛ لأنه نوى الإقامة في الموضعين، وإنما تعتبر نية الإقامة في موضع واحد إلا أن يكون نوى أن يكون بالليل بالحيرة وبالنهار بالكوفة فحينئذ يصير مقيما إذا انتهى إلى الحيرة؛ لأن موضع إقامة المرء حيث يبيت فيه ألا ترى أنك تسأل السوقي أين يقيم فيقول في محلة كذا ويشير إلى مبيته، وإن كان هو بالنهار يكون في السوق (المبسوط – 2 /108 )