Qasar Prayer

12 Feb 2019 Ref-No#: 1316

I started working in Jeddah and go to Pakistan (home town) every month for 2 or 3 days. During my stay here in Jeddah, I travel to Makkah or Madinah on weekends for a night or two. Grateful if you advise at what of the following places I should offer Qasar Prayer:
1) Jeddah
2) Makkah
3) Madinah
4) Pakistan

Jazak Allah

Answer

Wa’alaykum as Salam wa rahmatullahi wa barakatuhu,

If you have made Jeddah a place of residence by signing a long term accomadation lease or leaving family or luggage there when you travel, then you will not pray Qasr in Jeddah. However, if whenever you leave Jeddah, you take all your family and luggage, and there are chances you will not go back to live in Jeddah, then every time you come back to Jeddah and stay for less than 15 days, you will be a Musaafir and pray Qasr.

If your wife and children all live with you in Jeddah, and you have no dependents in (your native place in) Pakistani,  then your native city in Pakistan will not be your Watn Asli  anymore and you will pray Qasr when you go there, if you stay less than 15 days.

However, if you have a wife or child in your birth place in Pakistan, then that city too will still be your Watn Asli. Thus, even if you stay less than 15 days, you will still have to perform your prayers in full.

When travelling to Makkah or Madina, you will pray in Qasr when staying for less than 15 days.

 

References

ومن كان له وطن فانتقل عنه بكل أهله واستوطن غيره ثم سافر فدخل وطنه الأول الذي كان انتقل عنه لم يتم الصلاة من غير نية إقامة، لأنه لم يبق وطنا له. والأصل في ذلك: أن الوطن الأصلي يبطل بمثله دون السفر عنه ووطن الإقامة يبطل بمثله وبالسفر عنه. قيدنا الانتقال بكل الأهل لأنه إذا بقي له فيه أهل لم يبطل ويصير ذا وطنين (اللباب في شرح الكتاب، دار البشائر الإسلامية، ج.٢ ص.٢٤٤-٥)

الوطن الأصلي يسمى بالأهلي ووطن الفطرة والقرار كما فى القهستاني، وهو موطن…تأهله أي اتخاذه أهلا أي تزوج بها…وفى الكافي وهو ما يكون بالتوطن بالأهل والولد حموي…وفي شرح المنية: لو كان له أبوان ببلد غير مولده وهو بالغ ولم يتأهل به فليس ذلك وطنا له إلا إذا عزم على القرار فيه وترك الوطن الذي كان له قبله انتهى (طوالع الأنوار، مخطوط، ج.٢ ص. ٤٦٠)

(الوطن الأصلي) يبطل بمثله سواء كان بينهما مدة السفر أو لا، فمن ولد بمكة وكانت له وطنا أصليا ثم ارتحل عنها إلى المدينة واستوطنها ونقل أهله إليها فخرج مكة من أن تكون له وطنا أصليا حتى لو دخلها كان مسافرا لانتفاء كونها وطنا له، ألا ترى النبي صلى الله عليه وسلم بعد الهحرة عد نفسه بمكة من المسافرين في حجة الوداع؟ (المصدر السابق)

 الوطن الاصلي هو موطن ولادته أو تأهلة أو توطنه ويبطل بمثله،اذ لم يبق له بالاول أهل.و في الشامي :قوله أتوطنه أى عزم على القرار فيه وعدم الارتحال وان لم يتاهل ،فاو كان له أبوان ببلد غير مولده وهو بالغ ولم يتاهل به فليس ذالك وطنا له الا إذا عزم على القرار فيه وترك الوطن الذى كان له قبله شرح منية.قوله ويبطل بمثله ،سواء كان بينهما مسيرة السفر او لا.(الدر المختار مع رد المختار:2/131)

 ومن كان له وطن فانتقل منه و استوطن غيلره ثم سافر ودخل وطنه الاول قصر لانه لم يبق وطنا له الا ترى أنه عليه الصلاة والسلام بعد الهجرةعد نفسه بمكة من المسافرين.(هداية:1/167)