Particles in teeth (Ghusl)

08 Sep 2018 Ref-No#: 983

If there are certain particles stuck in someone’s teeth , can he simply gargle and complete the fard of Ghusl or should he take out every single particle.
I know that large particles bigger than chickpea should be removed but what about regular sized particles smaller than chick pea.
I am also always in doubt whether i have taken out the particle properly or not and then feel a small bit in my teeth and go back to take out again
This causes greats trouble for me and is time consuming.

Hoping for your support by Allah’s will.

Answer

Wa’alaykum as Salam wa rahmatullahi wa barakatuhu,

As long as the particle does not prevent water from reaching beneath it, the Ghusl will be valid. If the food particle prevents water from going through, then the Ghusl will not be valid.

If you already performed Ghusl and discover that there was a food particle in the mouth which prevented water from permeating, then you just have to remove that particle and wash that area. You do not have to make Ghusl again.

If you have Waswasah (doubts), just use a toothpick/floss three times. Thereafter, ignore the doubts.

References

وإذا اغتسل من الجنابة وبقي بين أسنانه طعام ولم يصل الماء تحته جاز؛ لأن ما بين الأسنان رطب، فلا يمنع وصول الماء إلى ما تحته، وذكر الناطفي في «واقعاته» أنه لا يجزئه ما لم يقلع ذلك الطعام ويجري الماء عليه. (و) لا يمنع (ما على ظفر صباغ و) لا (طعام بين أسنانه) أو في سنه المجوف. (المحيط البرهاني – 1/ 27)

 ( رجل اغتسل وبقي بين اسنانه طعام ) من خبز أو غيره ( قال بعضهم إن كان زئدا على قدر الحمصة لا يجوز غسله ) وإن كان قدر الحمصة أو اقل يجوز اعتبارا بفساد الصوم والصلاة بابتلاع ما فوق الحمصة لا بابتلاع مقدارها على قول والصحيح أن مقدارها غير معفو هناك وإنما المعفو ما دونه فإنه قليل وفي الفتاوى إن كان بين أسنانه طعام ولم يصل الماء تحته في الغسل جاز لأن الماء شيء لطيف يصل تحته غالبا قال في الخلاصة وبه يفتى ( وقال بعضهم إن كان صلبا ) بضم الصاداي قويا ( ممضوغا ) مضغا ( متأكدا ) أي شديدا بحيث تداخلت أجزاؤه وصار كالعجين الصلب ( لا يجوز غسله قل أو كثر كذا ) ذكره ( في الذخيرة ) وهو الأصح لامتناع نفوذ الماء مع عدم الضرورة والحرج (حلبي صغير (ص: 11)

به يفتى. وقيل إن صلبا منع، وهو الاصح. (الدر المختار- 1/ 167)