Musafir Salah

25 Jan 2020 Ref-No#: 2401

Asalaamalaikum

A person intends to go to a place for 14 days , so he was offering Qasar salah. But in between , due to some confusion he reads couple of full salah’s (when alone) and later corrects it to Qasar salah for remaining days.

1. Are the Full salah’s valid which were read, as he was confused due to some people telling him to read full?
2. DId person did right by correcting it to Qasar?

Answer

Wa’alaykum as Salam wa rahmatullahi wa barakatuhu,

Since the person was staying in the place for less than 15 days, it was Wajib (compulsory) upon him to pray Qasr (2 Rakats for Dhuhr, Asr and Isha).

If he prayed 4 Rakats, he ought to repeat the prayer in the time of that prayer. However, now that the time has lapsed, he should just make sincere Tawba for contradicting the Sunnah. He does not have to repeat any of the prayers.

He was correct by praying Qasr in the remaining days.

References

(وفرض المسافر عندنا في كل صلاة رباعية ) على المقيم ( ركعتان لا يجوز له الزيادة عليهما عمدا ) : لتأخير السلام وترك واجب القصر ويجب سجود السهو إن كان سهوا . قيد بالفرض لأنه لا قصر في الوتر والنفل واختلف فيما هو الأولى في السنن والمختار أن يأتي بها إن كان على أمن وقرار لا على عجلة وفرار . نهر . وقيد بالرباعي لأنه لا قصر في غيره ( فإن صلى ) المسافر ( أربعا وقعد في الثانية مقدار التشهد أجزأته الركعتان عن فرضه وكانت ) الركعتان ( الأخريان له نافلة ) ويكون مسيئا كما مر ( وإن لم يقعد ) في الثانية ( مقدار التشهد بطلت صلاته ) لاختلاط النافلة بها قبل إكمالها (اللباب في شرح الكتاب – 1/ 114)

ولو أتم الأربع فقد خالف السنة ، لأنه ( صلى الله عليه وسلم ) لما صلى بأهل مكة بعد الهجرة صلى ركعتين ثم قال لهم : أتموا صلاتكم فإنا قوم سفر ، فإن قعد في الثانية أجزأه اثنتان عن الفرض ، وقد أساء لتأخير السلام عن موضعه ، وركعتان له نافلة لزيادتها على الفرض ، وإن لم يقعد في الثانية بطل فرضه لأنه ترك ركنا وهو القعدة آخر الصلاة . (الاختيار لتعليل المختار- 1/ 84)