Keeping the name Zinneera

18 Jul 2018 Ref-No#: 865

Assalamu alaykum,

Is Zinneerah an Islamic name? Can we name our daughter Zinneerah?

Answer

Wa’alaykum as Salam wa rahmatullahi wa barakatuhu,

Zinneerah is a good name to keep. There was a Sahabiyya by this name.

She was a Roman who accepted Islam in its early days and was tortured severely by (the cursed) Abu Jahl. Later on Abu Bakar (may Allah be pleased with him) bought and freed her.

 

Zinneerah (may Allah be pleased with her) lost her sight after accepting Islam. The disbelievers of Makkah Mukarramah started saying that laat and uzza, the two idols, made her blind. Zinneerah (may Allah be pleased with her) immediately declared her disbelief in the two idols and she remained very firm on her Imaan. Allah Ta’ala loved her sacrifice so much that He immediately restored her sight.

References

زنيرة بكسر أولها وتشديد النون المكسورة بعدها تحتانية مثناة ساكنة الرومية ووقع في الاستيعاب زنبرة بنون وموحدة وزن عنبرة وتعقبه بن فتحون وحكى عن مغازي الأموي بزاي ونون مصغرة كانت من السابقات إلى الإسلام وممن يعذب في الله وكان أبو جهل يعذبها وهي مذكورة في السبعة الذين اشتراهم أبو بكر الصديق وأنقذهم من التعذيب وقد ذكروا في ترجمة أم عيسى وأخرج الواقدي من حديث حسان بن ثابت قال حججت والنبي صلى الله عليه و سلم يدعوا الناس إلى الإسلام وأصحابه يعذبون فوقفت على عمرو يعذب جارية بني عمرو بن المؤمل ثم يثب على زنيرة فيفعل بها ذلك وأخرج الفاكهي عن محمد بن عبد الله بن يزيد المقري وابن منده من وجه آخر عن بن المقري عن بن عيينة عن سعد بن إبراهيم قال كانت زنيرة رومية فأسلمت فذهب بصرها فقال المشركون أعمتها اللات والعزى فقالت إني كفرت باللات والعزى فرد الله إليها بصرها وأخرج محمد بن عثمان بن أبي شيبة في تاريخه من رواية زياد البكائي عن حميد عن أنس قال قالت لي أم هانئ بنت أبي طالب أعتق أبو بكر زنيرة فأصيب بصرها حين أعتقها فقالت قريش ما أذهب بصرها إلا اللات والعزى فقالت كذبوا وبيت الله ما يغني اللات والعزى ولا ينفعان فرد الله إليها بصرها (الإصابة في تمييز الصحابة- (7/ 664)