Istihadah

19 Oct 2018 Ref-No#: 1114

1. I’m in istiahdah. I saw discoloured discharge. After I had relieved & cleaned myself, I was putting in a new kursuf and as I was putting it in it felt damp. I wiped with a tissue and I’m assuming it looked clear. When I was putting the kursuf in, I had reached in a little deeper than I think I usually do. So I’m not sure if this is old discharge which is connected to the discoloured discharge, or new discharge. As of now, I’m still using kursuf to be on the safe side. But I’m not sure.

2. During istihadah, after I get clear discharge, can I dismiss any yellow discharge and not have to clean it up off myself and my clothes. My normal discharge can vary between both clear and also yellow.

Answer

Wa’alaykum as Salam wa rahmatullahi wa barakatuhu,

If the discharge on the Kursuf was blood, and more than 15 days of purity has passed since your last period, and the blood lasted for more than three days, then that discharge will be Haidh. If any of these three conditions is not found (example you saw no blood thereafter or less than 3 days), the discharge will be Istihaadah.

Yellow blood seen during the clean period will be impure. You will have to purify the areas which it soils.

References

وفي الغياثية: الصحيح أن الصفرة حيض…و كان الشيخ ابو منصور الماتريدي رحمه الله مرة يقول في الصفرة: إذا رأتها ابرداء في زمان الحيض إنها حيض، و أما إذا رأتها في زمان الطهر و اتصل ذلك بزمان الحيض، فإنها لا تكون حيضا، ومرة يقول: إذا اعتادت المرأة أن تري أيام الطهر صفرة و أيام الحيض حمرة فحكم صفرتها يكون حكم الطهر حتي لو امتدت هي بها لم يحكم لها بالحيض في شيء في هذه الصفرة، و حكمها حكم الطهر علي قول أكثر المشايخ رحمهم الله (الفتاوى التاتارخانية – 474 / 1 )

وَلَوْ حَشَتْ الْمَرْأَةُ فَرْجَهَا بِقُطْنَةٍ فَإِنْ وَضَعَتْهَا فِي الْفَرْجِ الْخَارِجِ فَابْتَلَّ الْجَانِبُ الدَّاخِلُ مِنْ الْقُطْنَةِ كَانَ حَدَثًا، وَإِنْ لَمْ يَنْفُذْ إلَى الْجَانِبِ الْخَارِجِ لَا يَكُونُ حَدَثًا، لِأَنَّ الْفَرْجَ الْخَارِجَ مِنْهَا بِمَنْزِلَةِ الْأَلْيَتَيْنِ مِنْ الدُّبُرِ فَوُجِدَ الْخُرُوجُ، وَإِنْ وَضَعَتْهَا فِي الْفَرْجِ الدَّاخِلِ فَابْتَلَّ الْجَانِبُ الدَّاخِلُ مِنْ الْقُطْنَةِ لَمْ يَكُنْ حَدَثًا لِعَدَمِ الْخُرُوجِ، وَإِنْ تَعَدَّتْ الْبِلَّةُ إلَى الْجَانِبِ الْخَارِجِ فَإِنْ كَانَتْ الْقُطْنَةُ عَالِيَةً، أَوْ مُحَاذِيَةً لِجَانِبِ الْفَرْجِ كَانَ حَدَثًا لِوُجُودِ الْخُرُوجِ، وَإِنْ كَانَتْ مُتَسَفِّلَةً لَمْ يَكُنْ حَدَثًا لِعَدَمِ الْخُرُوجِ، وَهَذَا كُلُّهُ إذَا لَمْ تَسْقُطْ الْقُطْنَةُ فَإِنْ سَقَطَتْ الْقُطْنَةُ فَهُوَ حَدَثٌ، وَحَيْضٌ فِي الْمَرْأَةِ سَوَاءٌ ابْتَلَّ الْجَانِبُ الْخَارِجُ، أَوْ الدَّاخِلُ لِوُجُودِ الْخُرُوجِ   (بدائع الصنائع – 1/ 26)

وَأَمَّا رُطُوبَةُ الْفَرْجِ فَهِيَ طَاهِرَةٌ عِنْدَ أَبِي حَنِيفَةَ كَسَائِرِ رُطُوبَاتِ الْبَدَنِ وَعِنْدَهُمَا نَجِسَةٌ؛ لِأَنَّهَا مُتَوَلِّدَةٌ فِي مَحَلِّ النَّجَاسَةِ (الجوهرة النيرة – 1/ 38)