Instructions for qurbani

21 Aug 2019 Ref-No#: 2144

Asalam-e-alikum, Sir i want your clarification about Qurbani in Islam ? I am asking this because i am working lady, still unmarried my parents are separated, mother is living with me and father is living with my brother, my father bear all my expenses on religious ocassions,also provided meat of Qurbani which he did with my brother, so i want to ask doing Qurbani is wajib on me ? Or i can give sadqah on behalf of doing Qurbani ?

Answer

Wa’alaykum as Salam wa rahmatullahi wa barakatuhu,

Apologies for the belated response. Although the days of Qurbani have passed, we will still answer, so that you are aware of the ruling in future.

Qurbani is compulsory upon every non travelling, sane and Baaligh (mature) Muslim who owns wealth which is equal or more than the Nisaab (612.36 grams of silver) on the days of Udhiyyah (10th, 11th, 12th of Dhul Hijjah. If after deducting all your liabilities you have wealth more than the value of 612.36 grams of silver, Qurbani will be binding on you. It does not matter whether you are still living with your parents, whether anyone gave you meat or whether you are married or not, if you possess more than the Nisaab, you will have to get the Qurbani done. You cannot just give Sadaqah.

References

فمنها الإسلام فلا تجب على الكافر لأنها قربة والكافر ليس من أهل القرب، ولا يشترط وجود الإسلام في جميع الوقت من أوله إلى آخره ومنها الحرية فلا تجب على العبد وإن كان مأذونا في التجارة أو مكاتبا ومنها الإقامة فلا تجب على المسافر ولا تشترط الإقامة في جميع الوقت حتى لو كان مسافرا في أول الوقت ثم أقام في آخره تجب عليه (بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع  – 5/ 63)

وشرائطها: الإسلام والإقامة واليسار الذي يتعلق به) وجوب (صدقة الفطر) كما مر (لا الذكورة فتجب على الأنثى) خانية (وسببها الوقت) وهو أيام النحر

(على حر مسلم مقيم) بمصر أو قرية أو بادية عيني، فلا تجب على حاج مسافر (رد المحتار- 6/ 312)

منها اليسار وهو ما يتعلق به وجوب صدقة الفطر دون ما يتعلق به وجوب الزكاة ، وأما البلوغ والعقل فليسا بشرط حتى لو كان للصغير مال يضحي عنه أبوه أو وصيه من ماله ولا يتصدق به ولا يضمنان عند أبي حنيفة وأبي يوسف رحمهما الله تعالى ، وإن تصدق بها ضمن ، كذا في محيط السرخسي .

ومنها الإسلام فلا تجب على الكافر ولا يشترط الإسلام في جميع الوقت من أوله إلى آخره (الفتاوى الهندية – 42/ 225)