Importance of a Topi

27 Feb 2018 Ref-No#: 356

Tell me the importance of TOPI (CAP)for Muslims? Some of my friends told me its mustahab, so if u insist upon someone to wear Topi (cap) so it will become biddah.

But i have read many times the importance of the topi(CAP),like HAzoor Sallalahu alaihi wassalam always wore it

If someone ignore the Sunnah of Topi (CAP) and say its mustahib so is it right? Can we refute such a person?

Answer

The covering of the head is a Sunnah at all times. It is stated in Fatawa Al-Hindiyyah:

وقد صح أنه صلى الله عليه وآله وسلم كان يلبسها كذا في الوجيز للكردري (الفتاوى الهندية – (ج 5 / ص 330)

“It is authentically proven that prophet (sallallahu alayhi wa sallam) used to adorn the topi (religious hats/caps), as mentioned in ‘Al Wajiz of Al Kardary.” (Fatawa Al-Hindiyyah, 5 / 330)

Likewise, it is mentioned in Khulasah al-Fatawa:

وقد صح أنه كان لرسول الله صلى الله عليه وآله وسلم قلانس يلبسها (خلاصة الفتاوي – (ج 4 / ص 369)

“It is authentically proven that the prophet (sallallahu alayi wa sallam) had many topis which he used to wear.” (Khulasah al fatawa 4/369, Rashidiyyah)

‘Allamah Ibn Jawzi (may Allah be pleased with him) has also classified the topi as Sunnah. (The crown of a believer, page 27, with reference to the Sharh of ‘Allamah Munawi on Shamaail 1/203)

In fact, ‘Allamah Ibn al Arabi (may Allah be pleased with) mentions that the topi is from the dress of all the Ambiya and pious:

وقال ابن العربي : القلنسوة من لباس الأنبياء والصالحين، تصون الرأس وتمكن العمامة، وهي من السنة، وحكمها أن تكون لاطية لا مقبية، إلا أن يفتقر الرجل إلى أن يحفظ رأسه عما يخرج منه عن الأبخرة، فيقبيها أو يثقب فيها (الفجر الساطع على الصحيح الجامع – (ج 8 / ص 103)

Similarly, ‘Allamah Al-Qastallani (may Allah be pleased with him) mentioned that the prophet (sallallahu alayhi wa sallam) used to wear a topi which used to be attached to his head. This used to be under his turban. (Al-Mawahib al-laduniyyah al-matboo’ bi sharh Az-Zarqani alayhi 269/6)

Hereunder are a few Ahadith which should serve as substantiation to the statements of the illustrious Scholars quoted above:

قال أبو داود سننه – (ج 4 / ص 95) حدثنا قتيبة بن سعيد الثقفى حدثنا محمد بن ربيعة حدثنا أبو الحسن العسقلانى عن أبى جعفر بن محمد بن على بن ركانة عن أبيه أن ركانة صارع النبى -صلى الله عليه وسلم- فصرعه النبى -صلى الله عليه وسلم- قال ركانة وسمعت النبى -صلى الله عليه وسلم- يقول « فرق ما بيننا وبين المشركين العمائم على القلانس ».(رواه ابو داود، و الحاكم في « المستدرك (3 / 511). و ان كنت تريد البحث في السند فانظر لزاما « بذل المجهود »(6 / 401) و « تحفة الأشراف » (3 / 174)

“The difference between us and the polytheists is that we wear the turban on the topi” (Abu Dawood, Tirmidhi and Al Hakim)

قال البيهقي في شعب الإيمان – (ج 5 / ص 175) أخبرنا علي بن أحمد بن عبدان أنا أحمد بن عبيد ثنا سعيد بن عثمان الأهواوزي ثنا يزيد بن الحرش ثنا عبد الله بن خراش عن العوام بن حوشب عن إبراهيم التيمي عن ابن عمر : « أن رسول الله صلى الله عليه و سلم كان يلبس قلنسوة بيضاء »(أخرجه البيهقي و قال تفرد به ابن خراش هذا وهو ضعيف و رواه الطبراني في الكبير و قال الهيثمي في مجمع الزوائد – (ج 5 / ص 211) رواه الطبراني وفيه عبد الله بن خراش وثقه ابن حبان وقال : ربما أخطأ وضعفه جمهور الأئمة وبقية رجاله ثقات و قال المباركفوري في تحفة الأحوذي – (ج 5 / ص 393) قال العزيزي إسناده حسن)

“Abdullah bin Umar (May Allah be pleased with him) narrates that the prophet (sallallahu alayhi wa sallam) used to wear a white topi. (Narrated by Imam Bayhaqi and Tabrani)

وقال أبو يعلى الموصلي:حدثنا سريج بن يونس أبو الحارث ، حدثنا هشيم ، عن عبد الحميد بن جعفر ، عن أبيه ، قال : قال خالد بن الوليد : «اعتمرنا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم في عمرة اعتمرها فحلق شعره ، فاستبق الناس إلى شعره ، فاستبقت إلى الناصية ، فأخذتها ، فأخذت قلنسوة ، فجعلتها في مقدم القلنسوة ، فما وجهتها في وجه إلا فتح لي. » (قال البوصيري في إتحاف الخيرة المهرة – (ج 7 / ص 88) رواه أبو يعلى بسند صحيح. و أخرجه الطبراني في المعجم الكبير – (ج 4 / ص 104) قال الهيثمي في مجمع الزوائد – (ج 9 / ص 582) رواه الطبراني وأبو يعلى بنحوه ورجالهما رجال الصحيح وجعفر سمع من جماعة من الصحابة فلا أدري سمع من خالد أم لا)

“Khalid bin Walid (May Allah be pleased with him) mentioned, ‘We performed Umrah with the Messenger of Allah (sallallahu alayhi wa sallam) at the time when he performed Umrah. The Messenger of Allah (sallallahu alayhi wa sallam) shaved his head and people hastened to collect his hair. I raced to his forelock and collected (the hair). I then took a topi and placed the hair of the forelocks in the front portion of it. As a result (of the barakah of the hair), I was blessed with victory wherever I went with it.” (Narrated by Abu Ya’la al- Musily and At-Tabrani)

قال الإمام الترمذي في سننه- (ج 4 / ص 177)حدثنا قتيبة حدثنا ابن لهيعة عن عطاء بن دينار عن ابي يزيد الخولاني أنه سمع فضالة بن عبيد يقول : سمعت عمر بن الخطاب يقول سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول الشهداء أربعة رجل مؤمن جيد الإيمان لقي العدو فصدق الله حتى قتل فذلك الذي يرفع الناس إليه أعينهم يوم القيامة هكذا ورفع رأسه حتى وقعت قلنسوته قال فما أدري أقلنسوة عمر أراد أم قلنسوة النبي صلى الله عليه و سلم ؟ قال ورجل مؤمن جيد الإيمان لقي العدو فكأنما ضرب جلده بشوط طلح من الجبن أتاه سهم غرب فتقله فهو في الدرجة الثانية ورجل مؤمن خلط عملا صالحا وآخر سيئا لقي العدو فصدق الله حتى قتل فذلك في الدرجة الثالثة ورجل مؤمن أسرف على نفسه لقي العدو فصدق الله حتى قتل فذلك في الدرجة الرابعة قال ابو عيسى هذا حديث حسن غريب لا نعرفه إلا من حديث عطاء بن دينار قال سمعت محمدا يقول قد روى سعيد بن ابي أيوب هذا الحديث عن عطاء بن دينار وقال عن اشياخ من خولان ولم يذكر فيه عن أبي يزيد وقال عطاء بن دينار ليس به بأس قال أبو عيسى هذا حديث حسن غريب قلت و أخرجه ايضا الطيالسي في مسنده – (ج 1 / ص 10) من طريق عبد الله بن المبارك عن عبد الله بن عقبة الحضرمي عن عطاء بن دينار و كذا أخرحه البيهقي في شعب الإيمان (ج 4 / ص 29) بهذا الطريق

In the above narration, it is mentioned that while demonstrating how people will raise their heads for a martyr on the day of judgement, either the topi of the prophet (sallallahu alayhi wa sallam) or the topi of Umar (May Allah be pleased with him) fell off.

There are also numerous authentic narrations which show that various Sahabah used to wear topis. Here are a few:

قال الدار قطني حدثني الحسين بن إسماعيل حدثني سعيد بن يحيى الأموي حدثني أبي نا يحيى بن سعيد الأنصاري عن نافع عن بن عمر : أنه كان إذا مسح رأسه رفع القلنسوة ومسح مقدم رأسه(أخرجه الدارقطني في سننه (ج 1 / ص 107) والبيهقي في السنن الكبرى(ج 1 / ص 61)

“Nafi (May Allah have mercy on him) narrates that when Ibn Umar (May Allah be pleased with him) used to wipe his head, he used to lift his topi and wipe the front portion of his head.” (Ad-Dar Qutni and Bayhaqi)

قال الحاكم في المستدرك حدثنا علي بن حمشاد العدل ثنا محمد بن بشر ثنا مطر ثنا أبو إبراهيم الترجماني قال : رأيت شيخا بدمشق يقال له أبو إسحاق الأجرب مولى لبني هبار القرشي قال رأيت أبا الدرداء عويمر بن قيس بن خناسة صاحب رسول الله صلى الله عليه و سلم أشهل أقنى يخضب بالصفرة و رأيت عليه قلنسوة مضربة صغيرة و رأيت عليه عمامة قد ألقاها على كتفيه
قال العباس : فسمعت رجلا كان معي يقال له مذ كم رأيته ؟ قال : رأيته منذ أكثر من مائة سنة قال و كان عليه جوربان و نعلان قال و كان أتى على أبي إسحاق نحو من عشرين و مائة سنة (المستدرك على الصحيحين للحاكم مع تعليقات الذهبي في التلخيص – (ج 3 / ص 381)

Abu Ishaq Al Ajrab says, “I saw Abu Darda (May Allah be pleased with him)….and I saw he was wearing a double layered topi.”(Mustadrak Hakim(

25356- حدثنا يحيى بن سعيد ، عن ابن أبي عروبة ، عن أشعث ، عن أبيه ؛ أن أبا موسى خرج من الخلاء ، وعليه قلنسوة ، فمسح عليها. (مصنف ابن أبي شيبة – (ج 8 / ص 213)

“Ash’ath (May Allah have mercy on him) narrates from his father that Abu Musa (al-Ash’ari) emerged from the toilet and he had on a topi upon which he then wiped.” (Musannaf Ibn Abi Shaybah 8/213)

All the above narrations show that the topi is Sunnah. However, it is not emphasized, and therefore, a person should not be forced to wear a topi. Yes, those who have the responsibility of nurturing may enforce it on those below them. For example a father to a child, or a teacher to a student.

Tags: