I swallowed lipstick while fasting

13 May 2019 Ref-No#: 1691

Salam,

I applied lipstick while I was fasting and knew that I didn’t have to swallow it. But I think the lipstick was mixed with my saliva and I presuming it wouldnt be the case, swallowed it since I had already rinsed my mouth. Do you think my fast was invalidated and what should I do if it was. Also I ate corn flakes for suhoor and rinsed my mouth after just in case but I think some little particles mixed with saliva and I did swallow them. Did that also invalidate my fast. I’m confused please help.

JazakAllah

Answer

Wa’alaykum as Salam wa rahmatullahi wa barakatuhu,

  1. Your fast is correct, and you do not have to make any Qadha,
  2. If the particles were the size of a chickpea or bigger, then the fast will break. If the particles between your teeth were smaller than a chickpea, your fast was valid.

References

( أو ابتلع ما بين أسنانه وهو دون الحمصة ) لأنه تبع لريقه ولو قدرها أفطر كما سيجيء ( أو خرج الدم من بين أسنانه ودخل حلقه ) يعني ولم يصل إلى جوفه أما إذا وصل فإن غلب الدم أو تساويا فسد وإلا لا إلا إذا وجد طعمه بزازية واستحسنه المصنف وهو ما عليه الأكثر وسيجيء … ( لم يفطر ) جواب الشرط

و قال في رد المحتار : قوله ( يعني ولم يصل إلى جوفه ) ظاهر إطلاق المتن أنه لا يفطر وإن كان الدم غالبا على الريق وصححه في الوجيز كما في السراج وقال ووجهه أنه لا يمكن الاحتراز عنه عادة فصار بمنزلة ما بين أسنانه وما يبقى من أثر المضمضة كذا في إيضاح الصيرفي اه ولما كان هذا القول خلاف ما عليه الأكثر من التفصيل حاول الشارح تبعا للمصنف في شرحه بحمل كلام المتن على ما إذا لم يصل إلى جوفه لئلا يخالف ما عليه الأكثر ، قوله ( واستحسنه المصنف ) أي تبعا ل شرح الوهبانية حيث قال فيه وفي البزازية قيد عدم الفساد في صورة غلبة البصاق بما إذا لم يجد طعمه وهو حسن اه ، قوله ( هو ما عليه الأكثر ) أي ما ذكر من التفصيل بين ما إذا غلب الدم أو تساويا أو غلب البصاق هو ما عليه أكثر المشايخ كما في النهر (رد المحتار 2/396)