Husband saying to me that he wants me out of his life

27 Feb 2018 Ref-No#: 366

Respected Mufti,

Assalaam Alaykum

I need urgent help, and will appreciate if you could please respond at your earliest convenience.

In a fit of anger, my husband said to me that “He wants me out of his life”. Later when e cooled down, I asked him what he intended. He clearly says that he did not intend divorce. What is the ruling of our marriage?

Thanks

Answer

Wa’alaykum as Salam wa rahmatullahi wa barakatuhu,

The words you quoted your husband saying (i.e. “He wants me out of his life”) are not explicit words for Talaaq. The ruling of Shari’ah with regard to such ambiguous statements is that if the husband intended Talaaq, it will be regarded so, otherwise not. And with regards to whether he had an intention or not, his word will be accepted. In your case, your husband has said that he did not intend giving you Talaaq by using those words. Thus, the Talaaq has not taken place

فصل : و أما الكناية فنوعان : نوع هو كناية بنفسه وضعا و نوع هو ملحق بها شرعا في حق النية أما النوع الأول فهو كل لفظ يستعمل في الطلاق و يستعمل في غيره نحو قوله أنت بائن أنت علي حرام خلية بريئة بتة أمرك بيدك اختاري اعتدي استبرئي رحمك أنت واحدة خليت سبيلك سرحتك حبلك على غار بك فارقتك خالعتك و لم يذكر العوض لا سبيل لي عليك لا ملك لي عليك لا نكاح لي عليك أنت حرة قومي اخرجي اغربي انطلقي انتقلي تقنعي استتري تزوجي ابتغي الأزواج الحقي بأهلك و نحو ذلك سمي هذا النوع من الألفاظ كناية لأن الكناية في اللغة اسم لفظ استتر المراد منه عند السامع و هذه الألفاظ مستترة المراد عند السامع (بدائع الصنائع (3/ 167)

أقول وكذا صرح بذلك في البحر والأشباه وعليه فالفرق بين الصريح والكناية أن الأول لا يحتاج إلى النية في القضاء فقط ويحتاج إليها ديانة والثاني يحتاج إليها فيهما لكن احتياج الأول إلى النية ديانة معناه أن لا ينوي به غير معناه العرفي فلو نوى الطلاق من الوثاق أي القيد لا يقع لصرفه اللفظ عن معن (رد المحتار – ط. بابي الحلبي (1/ 437)

Tags: