Bathroom Worries

12 Feb 2019 Ref-No#: 1333

Assalam o Alaikum.I have quite a lot of worries whie going to the bathroom which makes me hate to go to the bathroom.I have a few questions which I hope you would answer.Please answer quickly because it is causing me a lot of worries in purification:
1. I always get the doubt of urine splashing on me.I have heard that I should not wash the area until I an certain that Urine splashed.How do I be certain?Do I have to look for traces of wetness?
2.As I use the Indian toilet,there are always chances of splashing.When I do istinjaa,water may splash from my private parts,the floor around the toilet or from the toilet itself to other parts of the body or clothes.Is this water impure and do I have to wash myself if I get it on myself?
Please answer soon because it is causing me great deal of problems in purification and today I missed the Fajr Congregation due to this.

Answer

Wa’alaykum as Salam wa rahmatullahi wa barakatuhu,

Allah Ta’ala has made our religion easy for us, so we should not make it difficult upon ourselves. Allah Ta’ala says in verse 185 of Surah Baqarah,

يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ

“Allah intends ease for you, and Allah does not want difficulty for you.”

However, the devil causes us to have doubts, so that we begin finding it difficult to worship Allah, and ultimately we discard our relationship with our Creator. You mentioned that you already missed a prayer due to these doubts. Hence, it is essential that you ignore these doubts.

  1. Before even looking if urine splashed, what is causing you to look? Did you feel the urine splashing? Or, did you see the urine splash back onto you? Or, is it just a matter of OCD? If there is no real reason for you to inspect, then just ignore the doubts. If you do feel the urine touching your body, then you should look at those areas where you felt the urine. Do this for some time (like a week or so), and if you find that you are suspecting that you felt urine splashes, but when you look, you find no splashes, then ignore these too. 
  2. You do not have to do anything merely on a possibility. Whilst impure water may splash, if you do not see any impure water splashing, then those areas will be regarded as pure. 

You should also make it a habit of reciting the following constantly:

أعوذُ باِللهِ مِنَ الشَّيطَانِ الرَّجِيم 

“I seek refuge in Allah from the rejected devil.”

 

لاحول ولا قوة إلا بالله

“There is no power and no strength except with Allah”

 

أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ نَفْسِي، وَمِنْ شَرِّ الشَّيْطَانِ وَشِرْكِهِ

“I seek refuge in you from the evil of my soul and from the evil of Satan and his companions.”

 

 

References

والأقرب أن غسل الدرهم وما دونه مستحب مع العلم به والقدرة على غسله، فتركه حينئذ خلاف الأولى، نعم الدرهم غسله آكد مما دونه، فتركه أشد كراهة كما يستفاد من غير ما كتاب من مشاهير كتب المذهب.
ففي المحيط: يكره أن يصلي ومعه قدر درهم أو دونه من النجاسة عالما به لاختلاف الناس فيه. زاد في مختارات النوازل قادرا على إزالته وحديث «تعاد الصلاة من قدر الدرهم من الدم» لم يثبت، ولو ثبت حمل على استحباب الإعادة توفيقا بينه وبين ما دل عليه الإجماع على سقوط غسل المخرج بعد الاستجمار من سقوط قدر الدرهم من النجاسة مطلقا اهـ ملخصا.
أقول: ويؤيده قوله في الفتح: والصلاة مكروهة مع ما لا يمنع، حتى قيل لو علم قليل النجاسة عليه في الصلاة يرفضها ما لم يخف فوت الوقت أو الجماعة. اهـ. ومثله في النهاية والمحيط كما في البحر، فقد سوى بين الدرهم وما دونه في الكراهة ورفض الصلاة، ومعلوم أن ما دونه لا يكره تحريما إذ لا قائل به، فالتسوية في أصل الكراهة التنزيهية وإن تفاوتت فيهما، ويؤيده تعليل المحيط للكراهة باختلاف الناس فيه إذ لا يستلزم التحريم.(رد المحتار –     ١/ ٣١٧)

قوله: لطمأنينة القلب لأنه أمر بترك ما يريبه إلى ما لا يريبه، وينبغي أن يقيد هذا بغير الموسوس، أما هو فيلزمه  قطع  مادة الوسواس عنه وعدم التفاته إلى التشكيك؛ لأنه فعل الشيطان وقد أمرنا بمعاداته ومخالفته رحمتي، ويؤيده ما سنذكره قبيل فروض الغسل عن التتارخانية أنه لو شك في بعض وضوئه أعاده إلا إذا كان بعد الفراغ منه، أو كان الشك عادة له فإنه لا يعيده ولو قبل الفراغ قطعا للوسوسة عنه    (المرجع السابق، ١/ ١١٨ – ١١٩)