URGENT DIVORCE OVER WHATSAPP

18 Nov 2020 Ref-No#: 2507

I just got this text from my husband: “It is obvious that things are not gonna work between us.”

Then after some other messages, he texts: “You are divorces” (Note HIS spelling of the last word. He claims he meant to put a D, not to make it plural)

What is the ruling of our marriage, and where do I stand? Is a Talaaq over text valid? If it is, what happens about his typo?

Answer

Wa’alaykum as Salam wa rahmatullahi wa barakatuhu,

Divorce sent via text is valid. Since he typed the plural by mistake, and he only intended one divorce, only one Talaaq Raj’i will take place.

Your ‘Iddah has commenced since the time he wrote that message.

If he did not give any other divorces previously, you may get back together during the ‘Iddah, without the need for a new Nikah.

 

References

فصل وأما النوع الثاني فهو أن يكتب على قرطاس أو لوح أو أرض أو حائط كتابة مستبينة لكن لا على وجه المخاطبة امرأته طالق فيسأل عن نيته فإن قال نويت به الطلاق وقع وإن قال لم أنو به الطلاق صدق في القضاء لأن الكتابة على هذا الوجه بمنزلة الكتابة لأن الإنسان قد يكتب على هذا الوجه ويريد به الطلاق وقد يكتب لتجويد الخط فلا يحمل على الطلاق إلا بالنية وإن كتب ( ( ( كتبت ) ) ) كتابة غير مستبينة بأن كتب على الماء أو على الهواء فذلك ليس بشيء حتى لا يقع به الطلاق وإن نوى لأن ما لا تستبين به الحروف لا يسمى كتابة فكان ملحقا بالعدم وإن كتب كتابة مرسومة على طريق الخطاب والرسالة مثل أن يكتب أما بعد يا فلانة فأنت طالق أو إذا وصل كتابي إليك فأنت طالق يقع به الطلاق (بدائع الصنائع – 3/ 109)