Haid

28 Apr 2019 Ref-No#: 1588

Assalam Alyaikum! Adat is 7 days, tukhr is 19 days. In last period in the tukhr time one spot of blood was, then there wasn’t nothing. That’t why there wasn’t normal tukhr, I counted haid schedule by the adat. By the adat haid should be on the 6th of april, but it came later on the 11th of april. All disharges finished on the 21th of april. The duration of disharges is less that 10 days. When was the end of haid? When disharge stopped? Or should I count it by adat 7 days? Because of this spot in tukhr I was confused.

Answer

Wa’alaykum as Salam wa rahmatullahi wa barakatuhu,

Your period has terminated on the 21st of April, and your new habit will be just under 10 days.

References

(والدم الصحيح: ما لا ينقص عن ثلاثة)…(ولا يزيد على العشرة)…(في الحيض)…فإنه إذا زاد على العادة حتى جاوز العشرة فإنها ترد على عادتها، ويكون ما رأته في أيام عادتها دما صحيحا كأنه لم يزد على العشرة، ويكون الزائد على العادة استحاضة، وهو دم فاسد ( منهل الواردين  ١٢٥-١٢٦)  

قال محمد بن الحسن: إذا كانت المرأة تحيض في أول كل شهر خمسة أيام حيضاً معروفاً، فحاضت مرة أربعة أيام في أول الشهر، ثم انقطع الدم خمسة أيام، ثم حاضت يوماً بعد ذلك تمام العشرة، فهذا حيض كله في قول أبي حنيفة وأبي يوسف ومحمد (الأصل للشيباني 2/ 13)